Czy alkohol tuczy? Czy można pić, będąc na diecie?

Z alkoholem jest tak jak ze słodyczami. Z jednej strony doskonale zdajemy sobie sprawę z jego szkodliwości, a z drugiej nie wyobrażamy sobie imprezy sylwestrowej bez lampki szampana. Problem pojawia się wówczas, gdy chcemy zadbać o swoją sylwetkę... Alkohol jest kaloryczny, pobudza apetyt oraz spowalnia przemianę materii! 

1 gram czystego alkoholu zawiera 7 kalorii. Wniosek jest prosty: im mocniejszy trunek, tym więcej kalorii

Kalorie to jedno. Równie niepokojący jest fakt świadczący o tym, że alkohol nie posiada żadnych wartości odżywczych! Nie licząc oczywiście odkładających się w boczkach cukrów prostych. Dlatego też odradza się spożywanie alkoholu w trakcie diety. Wyjątek stanowi lampka czerwonego wina. Wielokrotnie pisano o właściwościach leczniczych tego trunku. Francuzi, którzy praktycznie każdego dnia piją kieliszek czerwonego wina do obiadu, mają o wiele niższy wskaźnik chorób układu sercowo-naczyniowego niż mieszkańcy krajów, w których nie praktykuje się tego zwyczaju.

Wracając do skutków ubocznych nadmiernego spożycia alkoholu. Puste kalorie nie są jednym problemem. Wysokoprocentowe napoje mają negatywny wpływ na nasz metabolizm! Organizm traktuje je w taki sam sposób, jak toksyny. Utlenia go w pierwszej kolejności, a następnie przekształca w energię. W wyniku czego trawienie węglowodanów i tłuszczy schodzi na dalszy plan - dochodzi do zmagazynowania ich pod postacią tkanki tłuszczowej!

Kolejną kwestią jest nadmierny apetyt. Każdy kto sporadycznie sięga po alkohol, z pewnością zauważył, że alkohol wzmaga apetyt na niezdrowe przekąski. Sprawia, że mamy większą ochotę na chipsy, słodycze oraz fast-foody. Zresztą zastanów się, co kupujesz wybierając się na domówkę? Opakowanie szpinaku czy słonych przekąsek... No właśnie. A jak wiadomo węglowodany proste oraz jedzenie wysokoprzetworzone to najwięksi wrogowie szczupłej sylwetki! Weekendowa impreza może zakończyć się nawet kilkutysięczną nadwyżką kaloryczną? Nie wierzysz? Spójrz na poniższe zestawienie.

  • trzy kawałki pizzy - 1095 kalorii
  • trzy piwa - 735 kalorii
  • dwa drinki - 400 kalorii
  • kilka garści chipsów - 500 kalorii

I tak wciągu jednego wieczoru pochłoniesz 2730 dodatkowych kalorii... Nie trzeba być doktorem nauk ścisłych, aby obliczyć, aby obliczyć ile czasu będziesz musiała spędzić na siłowni, by pozbyć się tej nadwyżki.... A propo treningu. Nie mogę nie wspomnieć o tym, że alkohol zmniejsza wydolność naszego organizmu!

  • odwadnia
  • przyczyna się do nadmiernej utraty tkanki mięśniowej
  • może doprowadzić do  hipoglikemii
  • zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji

Alkohol - co jeszcze musisz wiedzieć 

  • alkohol spowalnia tempo przemiany materii aż o 30%
  • alkohol odporność
  • alkohol wypłukuje witaminy i minerały - a zwłaszcza magnez
  • alkohol może powodować problemy z trawieniem
  • alkohol pogarsza jakość snu oraz utrudnia regenerację potreningową

Pić czy nie pić - o to jest pytanie

Nie ma wątpliwości co do tego, że warto ograniczyć spożycie napojów wysokoprocentowych. Aczkolwiek nie musimy porywać się na dożywotnią abstynencję. Umiar to klucz do sukcesu w każdej dziedzinie życia - również w odchudzaniu. Im jaśniejszy kolor alkoholu, tym mniej kalorii. Dlatego w tym  zestawieniu wygrywa wódka. Jeden kieliszek zawiera tylko 55 kalorii. Szkoda tylko, że zazwyczaj popijamy ją słodką coca colą lub sokiem z kartonu (ok. 100 kcal w jednej szklance). A więc co wybrać? Wino wytrawne, które cechuje się nie tylko niską kalorycznością, ale również małą zawartością węglowodanów!

Który alkohol wybrać?Zestawienie 

  • Jedna lampka wina wytrawnego (150 ml) - 79 kcal
  • Jedna lampka wina półsłodkiego (150 ml) - 105 kcal
  • Jedna lampka wina słodkiego (150 ml)  - 129 kcal
  • Jedna lampka szampana (100 ml) - 77 kcal
  • Jedno piwo (500 ml) - 250 kcal
  • Jedno piwo smakowe (500 ml) - 270 kcal
  • Kieliszek wódki (25 ml) - 55 kcal
  •  Mojito (50 ml) - 160 kcal

Jak pić i nie przytyć?

  • nie imprezuj częściej niż raz na dwa tygodnie
  • nie podjadaj w trakcie picia ani zaraz po nim
  • alkohol popijaj wodą z dodatkiem cytryny lub limonki - ewentualnie coca colą zero
  • przed wyjściem z domu zjedz porządny posiłek
  • zachowaj umiar - upijanie się do przyjemności nie jest trendy

   13 komentarzy


  1. olczik
      14 listopada 2017

    ja nie piję alkoholu bo szkoda mi makro na puste kalorie – zamiast dwóch piw, wolę zjeść porządny obiad

    • landbella
        23 listopada 2017

      ja generalnie tez…. ale czasem pozwalam sobie na lampkę czerwonego wina – w sumie nie wpływa to na moje tempo odchudzania 🙂

  2. mania
      7 grudnia 2017

    jak idę na imprezę i wiem, że będę pić to zostawiam rezerwę kaloryczną i tyle 🙂

    • ewelinawu
        14 grudnia 2017

      Dobry patent – z takim podejściem do diety, można jeść wszystko. 🙂

  3. renix
      21 grudnia 2017

    Ja nie piję, bo po alkoholu nie jestem sobą. Hahahaha 😀

  4. becia
      31 grudnia 2017

    Alkohol tuczy…. W tygodniu trzymam dietę, ale co weekend ląduje na zakrapianej imprezie i co? Nie chudnę nic anic….

    • slomka
        3 stycznia 2018

      Mam identycznie. Zresztą po wypiciu nawet jednego piwa załacza mi się tzw. gastro…. Potrafię pochłonąć jakieś 10 tys. kalorii w ciągu jednego wieczoru.

      • admin
          11 stycznia 2018

        Hahah dokładnie. 😀 Po każdej imprezie ląduje w McDonaldzie…

  5. asia92
      11 stycznia 2018

    Hahah dokładnie. 😀 Po każdej imprezie ląduje w McDonaldzie…

  6. Daria
      18 stycznia 2018

    Ja piję jakieś dwa piwka w miesiacu, a waga i tak spada w dół… 🙂

    • dziagoldka
        25 stycznia 2018

      Jak to się mówi: raz nie zawsze, dwa nie czesto… 😀

  7. lemunka
      1 lutego 2018

    Napisze tak: wszystko jedzone w nadmiarze tuczy!!! Bez względu na to czy jest to kasza czy piwo…

    • sarsa
        6 lutego 2018

      Dokładnie!!! Myślicie, że jak będziecie jeść 10 batonów proteinowych dziennie to schudniecie? Bo co mniej cukru od zwykłego? Wcale nie! Tyjemy od nadmiaru kalorii!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *