Czy owoce tuczą tak samo jak słodycze?

Zgodnie z zasadami obowiązującej piramidy żywieniowej, owoce i warzywa powinny stanowić zdecydowaną część naszego menu. Tymczasem  wielu żywieniowców twierdzi, że nadmiar tych drugich sprzyja nadwadze i otyłości! Jesteśmy wręcz bombardowani informacjami typu:

  • owoce jedz tylko w pierwszej połowie dnia
  • wystrzegaj się jedzenia owoców na noc
  • fruktoza jest tak samo tucząca, jak cukier

Powstała nawet specjalna lista owoców, których należy unikać na diecie!!! A zatem jak to jest z tymi owocami? Czy cukier w nich zawarty jest tako samo szkodliwy jak ten stołowy?

 

Owoce kontra tycie

Całe zamieszanie wokół tuczących właściwości owoców wynika z tego, że zawierają one fruktozę - czyli cukier prosty. Spożywana w nadmiarze, może rzeczywiście negatywnie wpłynąć na naszą wagę - zresztą tak samo jak każdy inny produkt. Orzechy też są zdrowe, ale przy okazji bardzo kaloryczne więc jedzone bez opamiętania również spowodują wzrost kilogramów. Niemniej jednak, od pewnego czasu owoce cieszą się bardzo złą sławą. Wszystko za sprawą badań, które zostały przeprowadzone przez naukowców z z Uniwersytetu Kalifornijskiego. W eksperymencie wzięło udział dwadzieścia osób, którym przez dwa tygodnie podawano syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy. Po upływie wyznaczonego czasu zaobserwowano u badanych wzrost poziomu cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi, co w dużym stopniu zwiększa ryzyko udaru, zawału, rozwoju raka trzustki oraz innych nowotworów złośliwych.

Nie należy jednak zapominać o tym, że fruktoza fruktozie nierówna. Ta występująca w owocach jest czymś zupełnie innym od tej, którą spotkamy w różnego rodzaju produktach spożywczych. Mam na myśli syrop glukozowo-fruktozowy - i to właśnie on w głównej mierze odpowiada za tycie! W dzisiejszych czasach znajdziemy go praktycznie wszędzie. W płatkach śniadaniowych, jogurtach, sokach owocowych, keczupach, niejednokrotnie również w produktach, w których nie spodziewalibyśmy się chociażby 1 grama cukru! Na przykład w szynce! Dla porównania: typowy owoc zawiera ok. 5 g fruktozy z kolei jogurt owocowy aż 24 gramy!

Warto wspomnieć również o tym, że fruktoza - jak każdy inny cukier przyczynia się do wahań poziomu glukozy we krwi, co może skutkować wzmożonym apetytem oraz wzrostem masy ciała.

 

Odchudzanie a spożywanie owoców wieczorem

Drugim zarzutem skierowanym w kierunku owoców jest pora ich spożywania. Hasła typu: "nie jedz owoców przed snem" nie mają żadnego naukowego wyjaśnienia. Chyba, że odniesiemy się do ogólnej zasady zalecającej spożywanie kolacji nie później niż 3 godziny przed pójściem spać. Zbyt późna konsumpcja może znaleźć odzwierciedlenie w licznych problemach żołądkowych - zgadze i niestrawności. Reguła ta dotyczy wszystkich produktów spożywczych - nie tylko owoców.

Ile owoców dziennie można jeść?

W ciągu dnia możemy zjeść ok. 200 - 300 gram owoców rozłożonych na kilka porcji.  Jedna porcja to:

  • 1 jabłko, gruszka, pomarańcza
  • 2 małe owoce - śliwki, morele, madarynki
  • szklanka drobnych owoców (maliny, jagody)

Spożywamy je na surowo. Szerokim łukiem omijamy te w syropach - zazwyczaj mają więcej kalorii i więcej cukru! A co z suszonymi owocami? Niestety podobnie, jak te w syropie zawierają dużo kalorii. Garść suszonych śliwek (60 g) zawiera 160 kalorii, a świeży owoc (55 g) tylko 25 kcal. Robi różnicę, prawda?

Jakie owoce najlepiej jeść na diecie? 

Sprzymierzeńcami diety redukcyjnej są takie owoce, jak:

  • jabłka 9.3 g fruktozy na 100 g
  • grejpfruty 2.9 g fruktozy na 100 g
  • pomarańcze 4.6 g fruktozy na 100 g
  • cytryny 1.1 g fruktozy na 100 g
  • arbuz 5.1 g fruktozy na 100 g
  • truskawki 3.0 g fruktozy na 100 g
  • maliny 4.6 g fruktozy na 100 g
  • ananas 3.7 g fruktozy na 100 g

 


   3 komentarze


  1. junashka
      23 listopada 2017

    wszystko w nadmiarze tuczy – nawet zdrowe produkty…. trzeba się pilnować i tyle 🙂

    • martina
        7 grudnia 2017

      Koleżanka ma rację. Kiedyś jadłam na potęgę orzechy i wiórki kokosowe – przecież są takie zdrowe! To prawda, ale w 100 gramach zawierają ponad 600 kalorii! Jadłam 200 g paczkę orzechów dziennie + normalne jedzenie….

  2. tfashionnow
      14 grudnia 2017

    Tuczą czy nie tuczą, na pewno są zdrowsze od słodyczy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *