Masło czy margaryna? Czym smarować chleb na diecie?

Masło czy margaryna? Czym smarować chleb na diecie? Co jest zdrowsze? Pomimo tego, że pytania te są zadawane od lat, wciąż nie udało się udzielić na nie jednoznacznej odpowiedzi. Spróbujmy przeprowadzić wnikliwą analizę dotyczącą właściwości tych tłuszczy. Być może ona pozwoli chociaż w niewielkim stopniu rozwiać nasze wątpliwości! A zatem, do dzieła!

Masło

Masło - produkt pochodzenia zwierzęcego, otrzymywany ze śmietanki mleka krowiego. Nazwa ta jest zastrzeżona dla produktów zawierających minimum 80% tłuszczu!!! Masło o niższej zawartości tłuszczu jest podróbką. Najważniejszym argumentem przemawiającym za tym, aby stosować ten rodzaj smarowidła jest fakt świadczący o tym, że jest to produkt całkowicie naturalny! Niestety ze względu na wysoką zawartość tłuszczów trans, masło zostało zdemonizowane przez media oraz żywieniowców. Nie mogę nie wspomnieć również o tym, że w maśle znajdziemy cholesterol! I to całkiem sporą dawkę - 220 mg na 100 g!!! W kontrataku do tych wszystkich negatywów pojawiają się pozytywy, które bardzo często przeważają szale zwycięstwa. Otóż okazuje się, że masło jest źródłem cennych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Zawiera:

  • witaminę A - odpowiedzialną za prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku
  • witaminę D - zwiększającą przyswajalność wapnia, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania narządów wewnętrznych
  • witaminę E - wykazującą działanie odmładzające
  • kwas linolowy - nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie go wyprodukować, dlatego musimy dostarczać go wraz z pożywieniem
  • lecytynę - usprawniającą pamięć i koncentrację
  • makro i mikroelementy - jod, fosfor, magnez, sód, potas

Prawdziwe masło posiada jeszcze jedną, ogromną zaletę. Można przygotować z niego masło klarowany - najlepszy tłuszcz do smażenia.

Margaryna

Margaryna to tłuszcz jadalny pozyskiwany z płynnych olejów roślinnych - rzepakowego, słonecznikowego, sojowego oraz wielu, wielu innych. Istotny ze względu konsumenta jest rodzaj margaryny, którą kupuje. W zależności od składu, wyróżniamy:

  • margarynę twardą - sprzedawaną w kostce - przeznaczoną do smażenia i pieczenia
  • margarynę miękką - sprzedawaną w kubkach - przeznaczoną do smarowania pieczywa
  • margarynę prozdrowotną - wzbogaconą o dodatkowe składniki, takie jak: witaminy czy minerały

Rodzaj margaryny jest uzależniony od sposobu jej produkcji. Te pierwsze są poddawane procesowi uwodornienia, w wyniku którego dochodzi do powstania szkodliwych kombinacji tłuszczowych typu trans, które posiadają udowodnione właściwości rakotwórcze. Margaryny miękkie są wolne od tego rodzaju składników, co przemawia na ich korzyść.

Masło i margaryna - zalety

Masło:

  • zawiera cenne dla naszego zdrowia witaminy i minerały
  • dobrze smakuje
  • przyspiesza wchłanianie składników odżywczych

Margaryna

  • dobrze się rozsmarowuje
  • margaryna miękka jest wolna od nienasyconych kwasów tłuszczowych
  • jest mniej kaloryczna niż masło - zawiera 534 kcal/100 g z kolei masło aż 717 kcal/100 g

 

Masło i margaryna - wady

Masło:

  • zawiera sporą dawkę cholesterolu
  • zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe
  • trudno się rozsmarowuje

Margaryna

  • zawiera sztuczny dodatek witamin i minerałów
  • margaryna twarda zawiera szkodliwe tłuszcze trans

Masło czy margaryna - podsumowanie

Jak widać, różnica między masłem a margaryną wynika głównie z odmiennej zawartości cholesterolu, witamin i minerałów. Według zaleceń  Instytutu Matki i Dziecka, masło powinno być uwzględnione w diecie dzieci do lat 7. Zalecenie to jest związane przede wszystkim z naturalnie występującymi w tym tłuszczu witaminami. Margaryna sprawdzi się w codziennym żywieniu dorosłych zmagających się z podwyższonym poziomem cholesterolu. Oczywiście mam na myśli margaryny miękkie. A co z twardymi? Tych należy unikać jak ognia! Do pieczenia i smażenia używajmy masła klarowanego!

 


   7 komentarzy


  1. marzenka
      31 grudnia 2017

    Ja jem margarynę… Wcześniej, gdy smarowałam chleb masłem, mój cholesterol wołał o pomstę do nieba!

    • mietka
        3 stycznia 2018

      Z kolei ja staram się ograniczyć takie tłuszcze. Chleb smaruje serkiem śmietankowym lub pastą z awokado. Smażę na oleju rzepakowym.

      • dragonka
          11 stycznia 2018

        Również używam serka. Mniej kalorii i mniej tłuszczu.

  2. lukierenka
      18 stycznia 2018

    Ja wybieram margarynę… ale chyba w sumie tylko dlatego, ze ma mniej kalorii 😀

    • hrabina
        25 stycznia 2018

      No i jest tańsza! Cena masła to jakiś kosmos!

      • mw2
          1 lutego 2018

        To prawda…. Kto by pomyślał, że jaja i masło będą produktem luksusowym???

        • ineczka
            6 lutego 2018

          Hahaha 😀 Czekajmy aż mleko zdrożeje 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *