Rola błonnika w odchudzaniu

Coraz więcej mówi się o błonniku i jego cudownych właściwościach, że:

  • obniża poziom cholesterolu
  • usprawnia pracę jelit
  • oczyszcza organizm z toksyn

i odchudza! Produkty bogate w błonnik pęcznieją w żołądku sprawiając, że jesteśmy bardziej syci. W mniejszym stopniu odczuwamy głód, co przekłada się oczywiście na spadek wagi!

Błonnik pokarmowy

Błonnik pokarmowy to produkt pochodzenia roślinnego, który nie jest trawiony przez nasz organizm. Z tego właśnie powodu przez długi czas stał w cieniu. Nikt nie zwracał na niego uwagi. Zyskał miano bezużytecznego. Tymczasem naukowcy udowodnili, że ma ogromny wpływ na nasze zdrowie!

  • zapobiega zaparciom
  • likwiduje wzdęcia
  • zapobiega powstawaniu nowotworów układu pokarmowego
  • zmniejsza apetyt
  • hamuje rozwój bakterii Salmonelli oraz E.coli
  • reguluje poziom cukru we krwi
  • usprawnia pracę serca
  • przyspiesza przemianę materii

Za główne źródła błonnika uznaje się warzywa, owoce oraz produkty pełnoziarniste.  Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie 20-40 g błonnika dziennie. Tymczasem w naszym kraju spożycie to kształtuje się na poziomie 15 gram! Jest to związane z nowoczesnym stylem życia, rozwojem społeczeństwa i zamiłowaniem do jedzenia typu fast-food. Ludność zamieszkująca kraje słabo rozwinięte nie ma problemów z wyrobieniem normy. Rzadziej też choruje na nowotwory jelita grubego i odbytu, co lekarze łączą z większą ilością spożywanego błonnika. Aczkolwiek powszechnie znana zasada: co za dużo, to nie zdrowo - sprawdza się również tutaj. Zbyt wysoka dawka błonnika może zmniejszyć wchłanianie niektórych leków. Należy również pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości wody - minimum 2 litrów dziennie. Bez dostatecznej ilości płynów błonnik jest całkowicie bezużyteczny.

Gdzie szukać błonnika?

Poniżej znajdziesz listę produktów, które mogą pochwalić się ponadprzeciętnie wysoką zawartością błonnika! Nie może ich zabraknąć w Twojej diecie!

  • otręby pszenne
  • fasola czerwona
  • wiórki kokoswe
  • chleb razowy
  • owoce suszone
  • płatki owsiane
  • mak
  • maliny
  • jabłka
  • groch
  • fasola
  • soczewica
  • awokado

Błonnik - podsumowanie

Spożywanie odpowiedniej ilości błonnika pozwoli utrzymać prawidłową masę ciała - pokarm wchłania się wolniej, a my jesteśmy bardziej najedzeni. Tracimy również ochotę na podjadanie słodyczy! Błonnik filtruje nasze jelita - usuwa nadmiar toksyn, co przekłada się na lepszy wygląd skóry, włosów i paznokci!


   5 komentarzy


  1. Monika
      18 stycznia 2018

    Odkąd zaczęłam jeść więcej błonnika nie mam problemów z wypróżnianiem i generalnie czuje się tak jak jakoś lekko. Pomimo tego, że nie schudłam ani grama mój brzuch jest płaski jak deska! 🙂

  2. Anulka
      18 stycznia 2018

    A czy ktoś stosował błonnik w proszku lub w tabletkach? Szczerze mówiąc to nie jestem fanką warzyw i owoców, więc chciałabym wyrobić zalecaną normę spożycia w jakiś inny sposób….

    • vauer6
        25 stycznia 2018

      Ja stosuje od kilku miesięcy Fibre Select. To błonnik w proszku. Jestem bardzo zadowolona. Wyregulował pracę moich jelit.

      • akar
          1 lutego 2018

        To chyba jakaś nowość? Nie słyszałam o tym produkcie?

        • vauer6
            6 lutego 2018

          Raczej nie. Używam go od zeszłego roku! Regularnie! I co najważniejsze, nie zauważyłam żeby przyzwyczajał mój organizm! W przeciwieństwie do środków sprzedawanych w aptekach!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *