Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej

Przeciętny człowiek nie wie, że w jego organizmie występuje coś takiego, jak równowaga kwasowo-zasadowa. Logiczny jest zatem fakt, że nie zdaje sobie sprawy z tego, że może dojść do jej zaburzenia... Co niestety może doprowadzić do wielu negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Nadwaga, wypadanie włosów, przesuszona skóra... To dopiero początek!

Co to jest równowaga kwasowo-zasadowa?

Równowaga kwasowo-zasadowa organizmu to jeden z najważniejszych mechanizmów regulacyjnych naszego organizmu odpowiedzialny za jego prawidłowe funkcjonowanie. To dzięki niemu jesteśmy w stanie zachować odpowiednie proporcje pomiędzy anionami i kationami, co gwarantuje prawidłowe pH. Jego optymalna wartość waha się na poziomie 7,35 – 7,45. Jakiekolwiek odchylenia – zarówno te w górę, jak i te dół, mogą mieć bardzo niebezpieczne konsekwencje dla naszego zdrowia! Dlatego warto pamiętać o regularnej kontroli.

Zakwaszenie organizmu – przyczyny

Przyczyną jest nadmierna produkcja kwasów z którą nasz organizm przestaje sobie radzić. W konsekwencji dochodzi do zaburzenia pracy nerek. Nasz organizm staje się przyjazny dla bakterii, wirusów i toksyn. Zaczynamy mieć do czynienia ze zjawiskiem fermentacji pokarmów, które prowadzi do powstawania grzybów i pleśni żywiących się pożywieniem, którego im dostarczamy.

Zakwaszenie organizmu – objawy

Dolegliwości związanych z zakwaszeniem organizmu jest całe mnóstwo! Dotyczą niemalże każdej części naszego ciała! Za pierwszy symptom uznaje się sińce pod oczami. Z czasem pojawiają się:

  • zaparcia
  • wzdęcia
  •  bóle brzucha
  •  bóle głowy
  •  wymioty
  •  nudności
  • bezsenność
  • nerwowość
  • uczucie ogólnego zmęczenia
  • częste przeziębienia
  • problemy z pamięcią i koncentracją

Jak zadbać o prawidłowe pH?

Twój organizm potrzebuje harmonii. Tylko wtedy jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Musisz zadbać o odpowiednią ilość snu, aktywność fizyczną oraz dietę – to właśnie od niej w głównej mierze zależy Twoje samopoczucie! Alkaliczny model żywienia, to nie sposób na odchudzanie, a na przywrócenie prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej organizmu!!! Tak twierdzi jej pomysłodawca dr Robert Young. Dieta polega na stopniowej zmianie dotyczącej spożywania posiłków kwasowych oraz alkalizujących. Do pierwszej grupy produktów zalicza się:

  • białko zwierzęce (mięso)
  •  jaja
  • cukier
  • makaron
  • tłuszcze trans - a więc równocześnie słodycze, fast-foody itp.
  • mocna herbata
  • kawa
  • alkohol
  • papierosy

Jadłospis diety alkalicznej powinien bazować
przede wszystkim na:

  • warzywach – najlepiej tych surowych i zielonych
  •  owocach – najlepiej cytrynach, grejpfrutach oraz pomarańczach
  •  kiełkach roślinnych
  • orzechach, pestkach oraz ziarnach soi, które znajdziemy w tofu czy mleku sojowym

Dieta alkaliczna sprowadza się do całkowitej rewolucji żywieniowej. Nakłania do rezygnacji z produktów przetworzonych bogatych w cukier, barwniki i substancje konserwujące! To samo tyczy się picia dużej ilości mocnych herbat, kaw oraz alkoholu! W zamian należy spożywać minimum 2 litry wody dziennie! Można również pić napary z suszonych lub świeżych ziół – pokrzywy, melisy, mięty. W trakcie zakwaszeniu organizmu dochodzi bardzo często do zatrzymania wody w organizmie, a zioła które zostały wymienione powyżej działają moczopędnie. Zadbajmy również o to, aby nie jeść na mieście! Posiłki przygotowujmy samodzielnie w domu! Smażone potrawy zamieńmy na te przygotowywane na parze, duszone lub pieczone w piekarniku bez dodatku tłuszczu. Słodycze zastąpmy owocami – świeżymi lub suszonymi. Dodatkowo należy zadbać o regularność jedzenia!

Podsumowanie:

Utrzymanie prawidłowego pH jest niezwykle ważne dla naszego zdrowia oraz samopoczucia! Każdy z nas – bez względu na to, czy odczuwa objawy towarzyszące zakwaszeniu organizmu, powinien zadbać o to, co ląduje na jego talerzu! Apel ten jest szczególnie skierowany do osób, które długo oraz ciężko pracują! Stres to zły kompan!


   2 komentarze


  1. madzia
      7 grudnia 2017

    Muszę wypróbować tę dietę, bo ostatnio czuje się fatalnie 🙁

    • patrycja_patka
        14 grudnia 2017

      Ja tak samo, ale zacznę dopiero po świętach… Nie będę w stanie odmówić sobie tych wszystkich pyszności…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *