Zasady zdrowego odżywiania

 Zdrowe odżywianie jest na topie. Coraz więcej Polaków ma świadomość tego, co wkłada do garnka. Jednak nie brakuje zwolenników cudownych diet! A jest ich całe mnóstwo. Dieta Dukana, kopenhaska, owocowa itd… Przez kilka miesięcy odmawiasz sobie praktycznie wszystkiego, a później rzucasz się na jedzenie i ostatecznie ważysz więcej niż przed rozpoczęciem cudownej kuracji odchudzającej. Mijają dni, miesiące… postanawiasz znowu przejść na dietę. Tylko tym razem na Paleo, bo na Dukanie już byłaś. I co? Twoje życie dzieli się na „bycie” i na „nie bycie” na diecie. Takie podejście nie ma sensu… Błędne koło, które donikąd nie prowadzi. Lepszą opcją jest racjonalne odżywianie. Dieta na całe życie. Jedyne co musisz zrobić, to zachować zdrowy rozsądek! Ogranicz spożycie wysokoprzetwrzonych produktów, fastfoodów, słodyczy. Zacznij kupować zdrowo! Zamiast białego chleba kupuj pełnoziarnisty, zamiast kupnego ciasta zjedz to, upieczone w domu, zamiast soku z kartoniku wypij ten świeżo wyciskany. Ogranicz smażenie na głębokim tłuszczu! Gotuj na parze, piecz w piekarniku, grilluj lub smaż na patelni teflonowej!
Co jeść na śniadanie?
Węglowodany! Znajdziesz je w owocach, pełnoziarnistym pieczywie, płatkach owsianych. Do węglowodanów dołącz białko! Znajdziesz je w przetworach mlecznych (jogurty, sery, mleko), mięsie, jajkach.
Przekąski
Świeże warzywa i owoce, bakalie, domowe batoniki owsiane, jogurt naturalny… wybór jest ogromny!
Co jeść na obiad?
Nie może w nim zabraknąć białka (chude mięso, ryby, warzywa strączkowe) i węglowodanów (warzywa, kasza, ryż, makaron pełnoziarnisty). Kochasz fast foofy? Nie ma problemu. Domowy hamburger na bułce pełnoziarnistej lub tortilla z chudym mięsem warzywami jest ok!
Co jeść na kolację?
Zacznę od największego mitu, czyli konieczności niejedzenia kolacji! Dlaczego ludzie nadal w to wierzą..? Niejedzenie kolacji spowolni metabolizm i będziesz chudnąć wolniej! Ostatni posiłek jedz 2 godziny przed snem! Nie może w nim zabraknąć białka, tłuszczy i niewielkiej ilości węglowodanów! Jakiś przykład? Sałatka z tuńczykiem i jajkiem. Do tego kromka pełnoziarnistego pieczywa i gotowe!
Słodycze i inne czasoumilacze
Skoro mówimy o diecie na całe życie, to nie możemy zapomnieć o zdrowym rozsądku. Uwielbiasz słodycze? Ok, ja też! Dlatego w ramach podwieczorku zjadam ulubionego batonika. Nie przytyjesz od 200 kalorii wliczonych w bilans i nie schudniesz po jednym dniu diety? Logiczne, prawda? Święta, czy też inne rodzinne uroczystości. W trakcie imprezy zjedz to na co masz ochotę, a następnego dnia wróć do diety. Bez wyrzutów sumienia!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *